Instalacja LPG (liquefied petroleum gas), zwana również gazową, to system umożliwiający zasilanie silnika samochodu gazem płynnym. Na przestrzeni lat technologia ta przeszła wiele modyfikacji, co zaowocowało powstaniem różnych generacji instalacji.
Instalacje pierwszej generacji były najprostsze i opierały się na systemie gaźnikowym. Druga generacja, chociaż nadal wykorzystywała gaźnik, wprowadzała już pewne elektroniczne udogodnienia w zarządzaniu przepływem gazu.
Trzecia generacja
Trzecia generacja przyniosła rewolucję w postaci systemów wtryskowych. Pozwalało to na precyzyjniejsze dawkowanie paliwa i lepsze dostosowanie mieszanki paliwowej.
Czwarta generacja
W instalacji czwartej generacji, znanej jako sekwencyjny wtrysk gazu, zrezygnowano z gaźnika na rzecz bezpośredniego wtrysku gazu do kolektora dolotowego silnika, co pozwala na jeszcze dokładniejszą kontrolę procesu spalania.
Piąta generacja
Piąta generacja, to tak zwane systemy LIQUIDSi, które wstrzykują gaz w stanie ciekłym bezpośrednio do komory spalania, co gwarantuje maksymalną efektywność i zbliżone osiągi do zasilania benzynowego.
Jak wybrać odpowiednią generację?
Wybór odpowiedniej generacji instalacji LPG zależy od rodzaju pojazdu, grubości portfela oraz wymagań użytkownika. Nowoczesne samochody z zaawansowanymi silnikami benzynowymi zwykle wymagają instalacji czwartej lub piątej generacji, aby zapewnić odpowiednią efektywność i ochronę silnika. Z kolei dla starszych pojazdów wystarczające mogą być mniej skomplikowane i tańsze systemy drugiej lub trzeciej generacji.
Ile kosztuje instalacja? Ceny instalacji LPG
Instalacja samochodowa LPG to inwestycja, której cena może różnić się w zależności od modelu samochodu, generacji instalacji, a także renomy warsztatu wykonującego montaż.
Koszty różnych generacji
- Pierwsza i druga generacja: Niski koszt, rzędu kilkuset złotych, lecz polecany tylko dla starszych modeli aut.
- Trzecia generacja: Cena instalacji wynosi od około 1500 do 2500 złotych.
- Czwarta generacja: Jest to wydatek rzędu 3000-4500 złotych, zależny głównie od producenta komponentów i marki samochodu.
- Piąta generacja: Najdroższa z generacji, może kosztować powyżej 5000 złotych.
Do ceny instalacji należy doliczyć również koszty takie jak regularne przeglądy, niezbędne do utrzymania systemu w dobrym stanie oraz potencjalne naprawy związane z normalnym zużyciem elementów.
Sposoby na obniżenie kosztów
Decydując się na instalację LPG, warto rozważyć wybór warsztatu, który oferuje kompleksowe usługi montażu wraz z możliwością objęcia systemu gwarancją i serwisem pogwarancyjnym. W niektórych przypadkach możliwe jest uzyskanie dojazdówki z lokalnego samorządu lub innych dofinansowań.
Wady i zalety instalacji LPG – to warto wiedzieć!
Przed podjęciem decyzji o zamontowaniu instalacji LPG w samochodzie istotne jest zrozumienie zarówno zalet, jak i potencjalnych wad związanych z wyborem tego typu zasilania.
Zalety korzystania z instalacji gazowej
- Oszczędności finansowe: Główną zaletą instalacji LPG jest znaczna redukcja kosztów paliwowych, szczególnie przy wyższych cenach benzyny i diesla.
- Ekologia: Spalanie gazu jest czystsze w porównaniu do tradycyjnych paliw, co przyczynia się do obniżenia emisji szkodliwych substancji.
- Dłuższa żywotność silnika: Gaz spala się w niższej temperaturze niż benzyna, co często przekłada się na mniejsze zużycie silnika oraz przedłużenie jego żywotności.
- Podwyższony przebieg na jednym baku: Dzięki możliwości korzystania z dwóch rodzajów paliwa, zwiększa się zasięg pojazdu bez konieczności częstych postojów na stacjach benzynowych.
- Przyszłościowe inwestycje: Instalacja gazowa zwiększa atrakcyjność samochodu na rynku wtórnym, a także jest postrzegana jako krok w kierunku alternatywnych źródeł energii.
Wady korzystania z instalacji gazowej
- Koszt instalacji: Inicjalny wydatek na instalację LPG może być stosunkowo wysoki, szczególnie w przypadku nowoczesnych systemów.
- Mniejsza dostępność LPG: Choć stacje oferujące LPG są popularne, nie są one tak rozpowszechnione jak stacje benzynowe.
- Zmniejszona przestrzeń bagażnikowa: W zależności od rozwiązania, zbiornik LPG może ograniczać dostępną przestrzeń ładunkową.
- Wyższe koszty utrzymania: Regularne serwisy oraz konieczność wymiany poszczególnych elementów instalacji mogą generować dodatkowe wydatki.
- Ryzyko awarii: Jak każdy system mechaniczno-elektroniczny, instalacja LPG narażona jest na awarie, które w przypadku zaniedbań serwisowych mogą prowadzić do kosztownych napraw.
Czy jazda na gaz się opłaca?
Analiza opłacalności jazdy na LPG jest kluczowa dla oceny, czy warto zdecydować się na instalację gazową. Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku czynników:
Przebiegi i częstotliwość użytkowania pojazdu
- Wysokie roczne przebiegi: Dla kierowców pokonujących długie dystanse rocznie, instalacja LPG z reguły szybko się "zwraca" i pozwala na generowanie oszczędności.
- Niskie roczne przebiegi: W przypadku użytkowników, którzy wykorzystują samochód sporadycznie lub na krótkich trasach, okres zwrotu z inwestycji wydłuża się, co może wpłynąć na opłacalność.
Porównanie cen paliw
- Utrzymująca się różnica cen między LPG a benzyną/dieslem determinuje, że użytkownicy instalacji LPG mogą cieszyć się niższymi kosztami za kilometr.
Koszt instalacji i eksploatacji
- Inwestycja musi uwzględniać nie tylko koszt instalacji, ale również serwisów, przeglądów oraz potencjalnych napraw czy zmian konfiguracyjnych.
Czas użytkowania pojazdu
- Im dłuższy czas planowanego użytkowania samochodu z instalacją LPG, tym większa szansa na amortyzację kosztów inicjalnej instalacji.
Zmiany cen i polityki paliwowej
- Potencjalne przyszłe zmiany w cenach paliw oraz regulacje prawne odnośnie ekologii mogą wpłynąć na długotrwałe korzyści wynikające z jazdy na gaz.
Podsumowując, instalacja LPG może być ekonomicznie korzystna, ale wymaga indywidualnej analizy zarówno kosztów inwestycji, jak i przewidywanego sposobu użytkowania pojazdu.
Źródło: https://mechanik-olawa.pl/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz